Wednesday 18 March 2015

Definition of Caste as per imperial guzzetear of India

Direct Evidence to prove correctness of my underwritten post from "Imperial Gazetteer of India 1885 " ,From Volume - 1 of the same "The Indian Empire : Descriptive" .Chapter-6 Ethnology and Caste . Page 311
The word 'Caste' which has has obtained such a wide currency in the literature of sociology, comes from the Portuguese adventurers who followed Vasco De Gama to the west coast of India .The word itself is derived from the Latin Castus and implies purity of breed .In his article on the caste in Hobson-Jobson , Sir Henery Yule quotes a decree of the sacred council of Goa, dated 1567, which recites how ' the Gentoos divide themselves into distinct races or castes (castas) og greater or lesser dignity , holding the Christian as of lower degree , and keep these so superstitiously that one of a higher caste can eat or drink with those of of a lower caste'.
(P.S. Superstition was defined by European Christian , as a culture or tradition , which does not fit in Biblical and European Social framework , where ever they interacted with the people of other culture )

अनुवाद :

'Caste' शब्द जो समाजशास्त्र के साहित्य में इतनी व्यापकता पा चुका है , वो पुर्तगाली साहसिक यात्रियों की देन है जो वास्को डे गामा के साथ भारत के पश्चिमी तट पर आये थे / ये लैटिन शब्द Castus से लिया गया है , जिसका तात्पर्य होता है ब्रीड (नश्ल) की शुद्धता / Hobson-Jobson में अपने caste के ऊपर लिखे लेख में Sir Henery Yule ने गोवा के पवित्र परिषद के सन १५६७ के एक निर्णय को उद्धृत करते हुए लिखा है ,'हिन्दू (Gentoos ) लोग अंधविस्वास पूर्वक अपने आपको ज्यादा और काम महत्व के हिसाब से अलग अलग नश्लों या caste में बांटते हैं , जिसमे वे क्रिस्चियन को सबसे निचला स्थान देते हैं , और इसको ऊंचीं और नीची caste के साथ अन्धविस्वासपूर्वक खाने और पीने से भी जोड़ते हैं /
(PS : यूरोप के ईसाई जब अपने देश से निकलकर दूसरे देशों के लोगों से मिले , तो उन देशों की प्रचलित रीत रिवाजों को , जो उनकी बाइबिल और यूरोपियन समाज के रीति रिवाजों के फ्रेमवर्क में फिट नहीं होती थी , अंधविस्वास के नाम से सम्बोधित किया )
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